De Big Five is een van de bekendste persoonlijkheidstheorieën ter wereld en wordt in de psychologie veel gebruikt om persoonlijkheid te beschrijven en te voorspellen. De Werkgerelateerde Persoonlijkheidsvragenlijst (WPV) van Ixly is mede gebaseerd op de Big Five theorie. De WPV is speciaal ontwikkeld om HR-professionals en (assessment) psychologen te ondersteunen bij selectie- en adviesvraagstukken en bevat factoren die toegespitst zijn op de werkomgeving. Maar wat zijn de verschillen tussen de factoren van de WPV en de factoren van de Big Five? Deze vraag wordt ons vaak gesteld. In deze blog geven we hier antwoord op.
Je zal je misschien afvragen: waarom is de WPV ontwikkeld als er al Big Five persoonlijkheidsvragenlijsten bestaan? Het initiatief vanuit Ixly tot het ontwikkelen van een persoonlijkheidstest kwam voort uit de praktijk: er was behoefte aan een persoonlijkheidsvragenlijst specifiek voor gebruik binnen het HR-werkveld. De bestaande persoonlijkheidsvragenlijsten voldeden niet aan de behoefte van de assessmentpsychologen. Het doel bij de ontwikkeling van de WPV was om een zo compleet mogelijke lijst te maken waarin alle aspecten van persoonlijkheid die relevant zijn voor de werksituatie werden opgenomen.
Daarnaast was er de behoefte om de relatief tijdsintensieve persoonlijkheidsvragenlijsten te vervangen voor een vragenlijst die je in een kort tijdsbestek kunt afnemen. Hierdoor is er naast een normatieve en ipsatieve testvorm ook een adaptieve versie van de WPV ontwikkeld. Dit is een slimme persoonlijkheidstest waarbij niet iedere kandidaat dezelfde vragen krijgt, maar waarbij de vragen afhankelijk zijn van eerder gegeven antwoorden. Zo krijgt ieder talent een unieke, persoonlijke vragenlijst aangeboden, worden overbodige vragen achterwege gelaten waardoor er sneller kan worden getest.
De Big Five factor Consciëntieusheid is één van de belangrijkste voorspellers van succes in werk. Deze factor is vrij omvangrijk en bevat de volgende facetten:
Bij de WPV is consciëntieusheid gesplitst in twee factoren: Structuur en Gedrevenheid. Analyses hebben laten zien dat deze twee factoren onafhankelijk zijn (zie handleiding van de WPV). Dit komt doordat Ixly alleen werkgerelateerde populaties heeft onderzocht en veel facetten heeft opgenomen die assessmentpsychologen belangrijk vinden.
Deze splitsing is handig omdat je in de praktijk vaak succesvolle managers en sales mensen tegenkomt die wel zeer gedreven zijn, maar niet zo nauwkeurig. Je ziet dan een lage score bij Structuur en een hoge score bij Gedrevenheid.
Onderzoek onder een groep accountmanagers liet overigens wel zien dat iets meer nadenken (weloverwogen) wel gunstig is, maar té weloverwogen deed afbreuk aan de nodige actiegerichtheid. Lage scores gaven iets te veel actiegerichtheid aan, accountmanagers met hogere scores lieten betere prestaties zien. In de praktijk wordt het onderscheid tussen Structuur en Gedrevenheid als zeer prettig ervaren door onze relaties.
De twee Big Five factoren Extraversie en Altruïsme zijn juist samengevoegd tot de WPV factor Sociabiliteit. Het facet Dominantie, dat bij de Big Five factor Extraversie hoort, is niet meegenomen in de WPV-factor Sociabiliteit, maar aan de WPV-factor Invloed. Daarover straks meer.
De bovenste drie facetten van de WPV factor Sociabiliteit (contactbehoefte, sociaal ontspannen en zelfonthulling) zijn samen te zien als de Big Five factor Extraversie, maar dus zonder dominantie. Hoge scores in deze drie facetten zijn sociale mensen die zich ontspannen voelen bij anderen, veel contact zoeken en open zijn over wat er in hen omgaat.
De onderste drie facetten van Sociabiliteit (vertrouwen, hartelijkheid en zorgzaamheid) zijn een weerspiegeling van de Big Five factor Altruïsme (Vriendelijkheid). De factoranalyses van Ixly, een statistische methode die gebruikt wordt om te kijken of verschillende items samengevoegd kunnen worden in een factor, verdedigden echter geen aparte factor voor Altruïsme.
Zoals eerder benoemd is de Big Five facet Dominantie in de WPV losgekoppeld van de factor Extraversie en toegevoegd aan de factor Invloed. De factor Invloed bestaat uit de volgende facetten:
Ixly heeft tijdens de ontwikkeling van de WPV data verzameld bij onderzoeksgroepen door vragenlijsten af te nemen. Uit deze analyses kwam de aparte factor Invloed die van grote invloed kan zijn op werksituaties. Uit ons onderzoek naar de succesfactoren van accountmanagers bleek namelijk dat de factor Invloed meer bijdraagt aan succes dan de Sociabiliteit facetten die normaal bij extraversie horen.
Zoals je misschien is opgevallen, is de Big Five factor Openheid geen aparte factor in de WPV. Er zijn wel drie facetten van de WPV-factor Gedrevenheid die duiden op Openheid, namelijk: Vernieuwing, Originaliteit en Onafhankelijkheid. Het is belangrijk om te weten dat Vernieuwing vooral de behoefte aan nieuwe ervaringen aanduidt, en niet het creëren van vernieuwing. Het laatste valt namelijk onder de facet Originaliteit van de WPV-factor Gedrevenheid.
Er is één factor in de WPV die hetzelfde is gebleven als een Big Five factor: de Big Five factor Neuroticisme is namelijk hetzelfde als Stabiliteit in de WPV. Deze factor wordt ook wel Emotionele Stabiliteit genoemd. In de WPV is er echter voor gekozen om deze factor Stabiliteit te noemen, zodat hogere scores op deze factor meer stabiliteit aangeven. Want laten we eerlijk zijn, het klinkt ook beter om tegen iemand te zeggen dat hij of zij minder stabiel is in plaats van neurotisch? Zeker in de context van werk is het toch een stuk professioneler om iemands stabiliteit te bespreken dan hem of haar als neurotisch te bestempelen.