Klant
Transavia

360 feedback versterkt faciliterend leiderschap

360 graden feedback brengt ‘faciliterend leiderschap’ in beeld bij Transavia.

Het PeoplePlatform maakt het makkelijk om 360 graden feedback vragenlijsten te versturen aan collega’s, leidinggevenden of externe respondenten.
Transavia gebruikt dit assessment als nulmeting in het leiderschapsprogramma en zo inzicht te verkrijgen in het ‘faciliterend leiderschap’ van de leidinggevenden.

Hoe vraag je feedback over faciliterend leiderschap?

Op het People Platform kunnen organisaties vragenlijsten samenstellen aan de hand van competenties, zoals bijvoorbeeld ‘overtuigingskracht’, ‘coachen van medewerkers’, ‘gespreksvaardigheid’, waar zij feedback op willen ontvangen. Bij elke competentie horen verschillende gedragsindicatoren; ‘neemt als er weinig overlegmogelijkheden zijn zelfstandig beslissingen’, is bijvoorbeeld een gedragsindicator bij de competentie ‘zelfstandigheid’. Een organisatie kan gebruikmaken van een Ixly-competentieset (een samenstelling van een aantal competenties uit de 40 competenties die direct beschikbaar zijn in het systeem), of een eigen set ontwikkelen. Transavia kiest ervoor een specifieke competentieset samen te stellen met competenties die het faciliterend leiderschap ondersteunen. Dit zorgt ervoordat de inhoud van de vragenlijst goed aansluit bij de werkpraktijk en relevante informatie oplevert. De leidinggevenden versturen de vragenlijst aan medewerkers uit hun team, collega’s en hun eigen leidinggevende. Daarnaast vullen ze ook een vragenlijst over zichzelf in. 

Hoe ziet eenleidinggevende zichzelf? Wat neemt de omgeving waar?

Nadat de vragenlijsten zijn ingevuld wordt het pas echt interessant. Het rapport dat via het systeem kan worden gegenereerd geeft inzicht in hoe competenties ontwikkeld zijn en worden waargenomen door de omgeving. Detailoverzichten geven een duidelijk beeld van scores op specifieke gedragsindicatoren. Zo wordt direct inzichtelijk waar de grootste verschillen zitten tussen de verschillende respondentgroepen; is er bijvoorbeeld discrepantie in hoe de leidinggevende zichzelf ziet en hoe anderen hem of haar zien? Is er sprake een reëel, kritisch of optimistisch zelfbeeld?

 

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Ixly.

Contact

Andere klantverhalen